Temppeliaukion kirkko rikkoi 900 000 vierailijan rajan

09.12.2019, 10:05 /  päivitetty 11.12.2019, 15:59
Kuvassa Temppeliaukion kirkko sisältä, näkyy ihmisiä katselemassa kirkkoa ja kirkon pyöreä kuparikatto sekä kiviseinät

Helsingin Etu-Töölössä sijaitseva Temppeliaukion kirkko teki uuden vierailijaennätyksensä itsenäisyyspäivän aattona, kun vuoden yhteenlaskettu kävijämäärä ylitti enimmäistä kertaa 900 000 vierailijan rajan. Kyseessä on paitsi Temppeliaukion kirkon oma vierailijaennätys myös korkein Suomen sisänähtävyyskohteessa vuoden aikana koskaan saavutettu kävijämäärä.

– Syksyn ja talven vierailijamäärät ovat olleet kasvussa, mikä selittää osaltaan ennätyksellistä vierailijamääräämme. Luku kasvaa vielä joulukuun aikana, mutta miljoonan kävijän rajapyykki ei kuitenkaan tänä vuonna rikkoudu, Temppeliaukion kirkon palvelupäällikkö Heli Suhtala Uvalic sanoo.

Vierailijamäärään lasketaan kirkossa sen aukioloaikoina vierailevat henkilöt lukuun ottamatta kirkollisiin toimituksiin osallistuvia henkilöitä ja konserttivieraita.

Elävä kirkko ja vetovoimainen nähtävyys

Töölön seurakunnalle kuuluvassa Temppeliaukion kirkossa vierailee vuosittain turisteja kaikkialta maailmasta. Kesällä 2019 kirkossa vieraili yhden päivän aikana parhaimmillaan yli kymmenentuhatta kävijää.

Temppeliaukion kirkko tunnetaan maailmalla ennen kaikkea sen ainutlaatuisesta arkkitehtuurista. Lisäksi kirkossa järjestetään vuosittain satoja konsertteja ja musiikkitilaisuuksia.

– Temppeliaukion kirkko kiinnostaa ja kiehtoo läheltä ja kaukaa tulevia. Tämä on hieno saavutus ja olemme iloisia siitä, että pystymme yhdistämään Temppeliaukion kirkon elävänä kirkkona ja sen vetovoiman nähtävyytenä, Töölön seurakunnan kirkkoherra Hannu Ronimus sanoo.

Timo ja Tuomo Suomalaisen suunnittelema Temppeliaukion kirkko on Suomen suosituin sisänähtävyyskohde ja maamme kolmanneksi suosituin nähtävyys Suomenlinnan ja Linnanmäen jälkeen. Temppeliaukion kirkko täytti viisikymmentä vuotta mikkelinpäivänä 2019.

Lisätietoja:

• Hannu Ronimus